Home Up ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΕΙΚΟΝΕΣ 1821 &  Μ. ΡΕΥΜΑ

ΕΠΙΒΑΤΕΣ

Home Up

ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΣΤΟΥΣ ΕΠΙΒΑΤΕΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΜΝΗΜΗ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ ΤΗΣ ΕΠΙΒΑΤΗΝΗΣ

Ευλογία της Α.Θ.Π. του Οικ. Πατριάρχη, και υπό την ηγεσία του Σεβ. Μητροπολίτου Σελευκείας Κυρίλλου, οργανώθηκε στις 14 Οκτωβρίου ε.ε. μία εκδρομή-προσκύνημα στην γειτονική κωμόπολη των Επιβατών (Selimpasa). Έναυσμα του προσκυνήματος υπήρξε ο εορτασμός της μνήμης μιας Αγίας της Εκκλησίας μας, γενέτειρα της οποίας ήταν ακριβώς οι Επιβάτες. Πρόκειται για την Αγία Παρασκευή , την αποκαλουμένη  Επιβατηνή ( η οποία διακρίνεται από την ομώνυμη Αγία Παρασκευή την Ρωμαία, η μνήμη της οποίας εορτάζεται στις 26 Ιουλίου ).

Η συμμετοχή στο προσκύνημα υπήρξε αθρόα και έτσι το πρωί της Κυριακής, στις 9 η ώρα, ξεκίνησαν από την πλατεία Ταξίμ και από τον Ναό των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης Υψωμαθείων δύο τουριστικά λεωφορεία και ένα μίνι-λεωφορείο. Στο λεωφορείο που ανεχώρησε από το Ταξίμ ο Σεβ. Μητροπολίτης Σελευκείας, μετά την πρωινή προσευχή, εξέθεσε με απλότητα την σημασία του προσκυνήματος και παρουσίασε τον βίο της εορταζόμενης Αγίας. Σκοπός της μεταβάσεως μας στους Επιβάτες ήταν η τέλεση της Θείας Λειτουργίας στον εκεί ευρισκόμενο ημιερειπωμένο Ιερό Ναό του Αγίου Γεωργίου, τον οποίο με μεγάλη ευγένεια παραχωρούσε για τρίτο συναπτό έτος ο Εντιμ. Δήμαρχος του Selimpasa κ.Esref Balaban, προς τον σκοπό αυτόν. Κατ αυτόν τον τρόπον τόνισε ο Σεβασμιώτατος, εκπληρώνουμε και τον δεύτερο σκοπό του προσκυνήματος μας, όπως και κάθε προσκυνήματος, είτε στην Θράκη, είτε στην Ανατολή, δηλαδή την αναζωογόνηση και συνέχιση των ευλογημένων παραδόσεων των προγόνων μας, οι οποίοι και με τέτοιες ιερές εξορμήσεις και αποδημίες τιμούσαν τους Αγίους της Εκκλησίας μας και αναβαπτίζονταν με την χάρη και την ευλογία τους.

Στην συνέχεια ο Σεβ. Μητροπολίτης αναφέρθηκε στον βίο της τιμώμενης Αγίας Παρασκευής της Επιβατηνής η οποία έζησε κατά τον ΙΑ αιώνα. Γεννήθηκε στους Επιβάτες της Θράκης σε ευσεβή οικογένεια και γαλουχήθηκε από τους ευλαβείς γονείς της μέσα στην Αγία Ορθόδοξο Εκκλησία. Από την νεαρά της ηλικία η Αγία απεφάσισε να αφιερώσει την ζωή της στην προσευχή και την ησυχία. Προς τον σκοπό αυτόν μετέβη στους Αγίους Τόπους όπου και εκάρη μοναχή. Κατόπιν επέστρεψε και πάλιν στην Κωνσταντινούπολη όπου διήγε βίο προσευχής και αγιότητας μέχρι την κοίμηση της. Ετάφη στην γειτονική πόλη της γενέτειρας της, Καλλικράτεια  (Sinanpasa ) και ο τάφος της κατέστη προσκύνημα στον οποίο συνέρεε πλήθος προσκυνητών, οι οποίοι επιζητούσαν τις πρεσβείες της ήδη θαυματουργού Αγίας. Η φήμη των θαυμάτων της Αγίας Παρασκευής της Επιβατηνής εξαπλώθηκε τόσο πολύ, ώστε το σκήνος της μετεφέρθη διαδοχικά στο Τύρνοβο, στο Βελιγράδι και τελικά στον Πάνσεπτο Πατριαρχικό Ναό στην Κωνσταντινούπολη, όπου και παρέμεινε μέχρι το 1644, οπότε ο Πατριάρχης Παρθένιος Α΄ το παρεχώρησε στον ηγεμόνα της Μολδαβίας Βασίλειο εις ανταπόδοση των ευεργεσιών του προς το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Έτσι μεταφέρθηκε το Ιερό λείψανο της Αγίας Παρασκευής της Επιβατηνής στο Ιάσιο της Ρουμανίας όπου ευρίσκεται μέχρι σήμερα και αποτελεί αντικείμενο θερμών εκδηλώσεων σεβασμού και λατρείας. Χάρη στο πλήθος των θαυμάτων που ενεργεί η Αγία Παρασκευή η Επιβατηνή , το ιερό της λείψανο αποτελεί σήμερα το μεγαλύτερο ίσως προσκύνημα σε όλη την Ρουμανία.

Όσο ο Σεβ. Μητροπολίτης Σελευκείας διηγείτο τον βίο της Αγίας, μας διενεμήθη καλαίσθητο << Ενθύμιο Ι. Προσκυνήματος εις Επιβάτας Εις Ευλογίαν 14 Οκτωβρίου.>> επάνω στο οποίο ήταν επικολλημένη εικόνα της Αγίας ενώ στην πίσω όψη του ήταν τυπωμένο το απολυτίκιο της, ώστε να μπορούμε να το μάθουμε και να το ψάλλουμε όλοι μας. Μία πρώτη φορά το ψάλλαμε, λίγο πριν φθάσουμε στους Επιβάτες, όταν περνούσαμε την Καλλικράτεια όπου ετάφη η Αγία Παρασκευή.

Φθάνοντας στους Επιβάτες ο καιρός είχε πάψει να είναι απειλητικός και δοξολογήσαμε τον Κύριο που θα ήταν δυνατόν να τελεσθεί η Θεία Λειτουργία στον Ι. Ναό του Αγίου Γεωργίου, του οποίου η στέγη είναι παντελώς κατεστραμμένη. Καίτοι ασκεπής και εκτεθειμένος στα καιρικά στοιχεία όλο τον χρόνο, ο Ναός ήταν, όσο μπορούσε να γίνει βέβαια, καθαρός και ευπρεπισμένος χάρις στην φροντίδα του Εντιμ. Δημάρχου του Selimpasa. Είχε δε τοποθετηθεί ικανός αριθμός καθισμάτων ώστε η συμμετοχή στην Θεία Λειτουργία να μην είναι κουραστική για κανέναν.

Η Θεία Λειτουργία ήταν απλή και κατανυκτική. Συμμετείχαμε και προσευχηθήκαμε όλοι. Σε αυτή την λατρεία, η οποία ήταν πράγματι έργον του λαού του Θεού έψαλλαν όλοι οι προσκυνηταί πλαισιώνοντας τον Μητροπολίτη, που προσέφερε την αναίμακτη θυσία , τον μεγάλο Οικονόμο και τους διακόνους. Μοναχές μάλιστα από την Ρουμανία, οι οποίες συμμετείχαν στο προσκύνημα μας, έψαλλαν το Χερουβικό και το Κοινωνικό, καθώς και το απολυτίκιο της Αγίας Παρασκευής της Επιβατηνής στην γλώσσα τους. Ήταν μια πολύ συγκινητική στιγμή καθώς με αυτόν τον τρόπο έγινε και με τις αισθήσεις μας καταληπτός ο σύνδεσμος μεταξύ της Ρουμανίας όπου βρίσκεται το Ιερό Λείψανο της Αγίας και τιμάται με εξαιρετικές εκδηλώσεις ευλαβείας και των Επιβατών όπου η θαυματουργός Αγία είδε το φως και ανετράφη εν παιδεία και νουθεσία Κυρίου από τους ευσεβείς γονείς της. Σε αυτόν τον ίδιο τόπο κάτω από το φως του, το οποίο χωρίς το <<εμπόδιο >> της στέγης μας σκέπασε άπλετο αξιωθήκαμε να λειτουργηθούμε και να ευχαριστήσουμε τον Κύριο. Με αυτά τα αισθήματα δοξολογίας που ένας εγκαταλελειμμένος χώρος έγινε ξανά τόπος λατρείας και προσευχής αφήσαμε μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας τον ερειπωμένο Ιερό Ναό του Αγίου Γεωργίου για να περιδιαβούμε την συμπαθή και νοικοκυρεμένη κωμόπολη των Επιβατών. Είχαμε την ευκαιρία να δούμε και τα λαμπρά Αρχιγένεια Εκπαιδευτήρια, έργο του καταγόμενου από τους Επιβάτες Μεγάλου Ευεργέτου Σαράντη  Αρχιγένους, ο οποίος στα τέλη του ΙΘ΄ αιώνος χρημάτισε καθηγητής της Στρατιωτικής Ιατρικής Σχολής και προσωπικός ιατρός του Σουλτάνου. Ο Σαράντης Αρχιγένης και η σύζυγος του Ελένη, για τους οποίους τελέσαμε τρισάγιο μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας, ευεργέτησαν πολλαπλά την γενέτειρα τους, Επιβάτες και το Γένος και αποτελούν φωτεινό παράδειγμα για όλους. Ευχαρίστως δε πληροφορηθήκαμε ότι έχει προγραμματισθεί η συντήρηση και ανακαίνιση του εντυπωσιακού κτιριακού συγκροτήματος των Εκπαιδευτηρίων που φέρουν το όνομα τους.

Στο τέλος της περιήγησης κατευθυνθήκαμε προς το λιμάνι όπου βρίσκεται το εστιατόριο στο οποίο είχε προγραμματισθεί να  γευματίσουμε. Κατά πάσα πιθανότητα οι οργανωτές της εκδρομής δεν θα μπορούσαν να κάνουν καλύτερη επιλογή. Το γεύμα ήταν εκλεκτό, η εξυπηρέτηση άψογη και η αίθουσα διακοσμημένη με γούστο. Τι να πει δε κανείς για την μαγευτική θέα στην Προποντίδα, που γεμίζει γαλήνη και ηρεμία την ψυχή του επισκέπτη. Μοιραστήκαμε όλοι τα νόστιμα εδέσματα και την ευχάριστη ατμόσφαιρα που δημιουργήθηκε Είχαμε δε την χαρά να έχουμε συνδαιτυμόνα και τον Εντιμ.  δήμαρχο Selimpasa  κ.Esref Balaban τον οποίο ευχαρίστησε καταλλήλως ο Σεβ. Μητροπολίτης Σελευκείας για τις διευκολύνσεις που με ευγένεια μας παρείχε. Η κοινή τράπεζα ήταν κι αυτή μια ευλογία που μαζί με την απέριττη Θ. Λειτουργία που είχε προηγηθεί μας έκαναν να νοιώθουμε πλησιέστερα προς τους πρώτους χριστιανούς με την απλή λατρεία και τις κοινές αγάπες.

Στο δρόμο της επιστροφής το απόγευμα, οι εντυπώσεις όλων των προσκυνητών ήταν ζωηρές. Παράλληλα δε με τις ειλικρινείς ευχαριστίες προς τον Σεβ. Μητροπολίτη Σελευκείας Κύριλλο για την εξαιρετικά επιτυχημένη διοργάνωση της εκδρομής, στα χείλη και στις καρδιές όλων των συμμετασχόντων βρισκόταν πηγαία δοξολογία προς τον Κύριο, την Αγία Παρασκευή την Επιβατηνή και όλους τους Αγίους που μας αξίωσαν να εκπληρώσουμε το προσκύνημα μας, και θερμή ευχή να είμαστε όλοι καλά και υγιείς ώστε να συμμετέχουμε και στα προσεχή προσκυνήματα, με πρώτο αυτό στην Σηλυβρία κατά την μνήμη του Αγίου Νεκταρίου στις 9 Νοεμβρίου, τα οποία αποτελούν ευκαιρίες πλούσιας ευλογίας του Θεού και των Αγίων Του αλλά και αναψυχής και ανάπαυλας από την καθημερινότητα.